RTR a (Införes på begäran.) UPSALA LYCEUM. Sedan Upsala Lyceum, som år 1827 inrättades al några dåvarande yngre akademiske lärare, under sin nära tioåriga tillvaro hunnit bereda tillräckliga resultater af de vid denna läroinrättning begagnade uppfostringsoch undervisnings-methoder, för att deraf kunna bedömma dessa methoders lämplighet, har man ansett sig böra offentligen framlägga de grundsatser, som der blifvit följda, dels för att lemna ett bidrag till kännedomen om de olika försök, hvilka i sednae tider blifvit i undervisningsväg gjorda, dels för att meddela en omständligare underrättelse om inrättningens beskaffenhet åt de föräldrar, som skulle önska att erhålla en fullständigare kännedom derom, än den som förut kunnat inhemtas af en kort annons. För sådant ändamål anhålles omgen plats i tidningen för denna uppsats. ndamålet med Lyceijänrättande var att försöka en rerurmation af Gymnasiiundervisningen, med bibehållande af det som syntes godt af gamla methoder och antagande af det som ansågs användbart af nyare undervisningssätt. Den vid gymnasierna vanliga klassindelningen bibehölls, emedan den gemensamma klassläsningen med lärarnes omedelbara undervisning ansågs äga ett obestridligt företräde framför monitörsundervisningen. Deremot afvek man från den vid gymnasierna i flere ämnen brukliga föreläsnings-me ihoden, hvilken endast är lämplig vid universiteterna och förutsätter äldre, uppmärksammare och omtänksammare åhörare: i stället infördes ett lärosätt, enligt hvilket undervisning och examinering under hvarje lektion omväxla, och hvarigenom ynglingarnes uppmärksamhet bättre fasthålles och kontrolleras, Lävaren är då i hvarje lektion bela klassens omedelbara och gemensamma undervisare, och således lärare i ordets egentliga betydelse. I de skolor, der monitörssystemet begagnas, är läraren deremot mer examinator än verklig lärare, ty undervisningen besörjes huf vudsakligen af monitöreraa och deri deltager läraren endast på det sätt, att han meddelar upplysningar är åt den ene än åt den andre lärjungen, när han anse sådant erforderligt eller någon lärjunge begär hans biträde. Men en sådan undervisning kan ej blifva full sammanhängande eller verkställas efter en bestämc