Article Image
Det nya ångfartyget till passage emellan Stockholm, Finska städerna och Petersburg. Om detta fartyg, sem för Finskt bolags råkning är tillverkadt i England, innehåller ett enskildt bref från London följande mnotiser: Efter så många uppehåll machintillverkarne för det Finska ångfartyget Storfursten förorsakat, var det amdock tillfredsställsnde, då det d. 19 Dec. gjorde sin profresa. Kl. 10 f. m. sattes af från Blackwall med firr Fle:cher Faernells byggmästare, machinisten Hr Maudsley, samt mågra bärvarande Finvar och Svenskar ombord; kursen ställdes utfore till Loverbope eller nära mynnixgen af Themsen, och fartyget lopp under profvet ungefär 80 engelska mil; fartea loggades till 12 min. i timmen, eller 3 tyska mil då vinden var med och 11 emot vind och med full tackling, oberoende af tidvattnet. Enligt kalkyler af land-distansen, bl:f medelfarten ned och upp RBRivieret 112!7, mia. eller 274 tysk mil i timmen. Ifrån början till slutet girgo machinerne oupphörligt, tyst och jemnt; far tyget tyckes föga känna, att 80 hästars kraft arbeta i det, och lärer utan tvifvel vara det starkaste och mest välbyggda fartyg, hvilket hittills varit bestämdt för Östersjön. Det är bygdt på spant, af engelsk och afrikansk ek, de bästa trädslag i verlden för skeppsbyggnad, hela bottnen är fulltimrad från förtll akterstäf, är utomdess försedd med Seppings diagonal-jernstänger på insidan öfver hela fartyget, hvaröfver åter ek-diagonalstycken korsa dem, så att hela fartygets styrka möter vid machin-axcln. Fartyget är 130 fot långt öfver stäf och 1933 fot bredt vid axeln. Inredningen är både elegamnt och högst b-qvämlig, samt hvad inrättnisgar och fullkomligheter ett ångfartyg kan hafva, tyckas deromberd vara anbiingade, hvilket besannar den forsta förmodan om kompaniet, att 1synner-s bet hafva passagerares säkerhet och beqvämlig;het i ögonsigte.

23 januari 1837, sida 2

Thumbnail