RO oa KR och 22:dra f. och det fasthellre, som ingen anledning gifvits, eller bevis förekommit, att någon lossning eller inpractisering af besagde varor varit tiltämnad, än mindre verkställd: — och om verkligen någon misstacka dertill ägt rum i anseende till Skepparens ankring under kusten, och han, genom en förhastad rättegångs-åtgärd, blifvit betagen, att i laga väg styrka sitt verkliga behof och nödtvång dertill, (som blir en serskilt sak, hvarföre Skepparen bör ensamt ansvara,) alltså vågar jag trygga wina förhoppningar deruppå, att ej tredje mans rätt derigenom skall kunna anses att hafva blifvit förverkad. Stockholm den 26:te Augusti 1836. John Lewvander-. Till Kongl. Maj:ts och Rikets Ilöglofl, Svea Hof-Rätt! I anseende till de många bevekande omständigheterne vid denna emot Danska Skepparen A. Marins hos Höglofl, Kongl. Hof-Rätten förevarande Confiscations-Rättegång, dristar undertecknad, ombud ej mindre för Marius, än äfven för ägarne till de med honom afsände och i beslag tagne varor, att för vinnande af ett utaf högsta nöden påkalladt skyndsamt slut i saken, en serskilt lottning måtte böggunstigt blifva förunnad, äfvensom muntligt förhör i händelse Kongl. Iof-Rätten täckes så för godt finna. Stockholm den 26:te Augusti 1836. John Lewander. Uppå begäran hafve vi undertecknade infunnit oss ombord på Danske Jakten Willemoes och uppmätt den jernketting, som han begagnat i förband, eller närmast ankaret under tiden han legat till ankars under Nåttarön, för att ej risquera tågets afskamfilning på der befintliga stenar eller klippor och befunnit denna jernketting, som är den enda han äger, icke vara mera än fem (5) famnars längd, samt det: tåg, eller tross som varit i samma ketting fastgjord och ombord på fartyget i knapen med andra ändan, tjugutre (23) famnar långt, hvilket allt som ännu står att granskn, härigenom under eds-förpligtelse besannadt varder. Stockholm den 22:dra Augusti 1936. IS. D. Muchau, IL. Lange, Skeppare. Skeppare. Att förestående ketting, som af mig blifvit uppmätt och innehåller 35 famnars längd, det varder härmed på begäran intygadt. Stockholm den 26:te Augusti 1836. C. J. Kihlström, Hamnfogde, På begäran lemnas härmed under eds-förpligtelse det sannfärdiga betyg af oss undertecknade, enligt de ombord uppå våra fartyg förda dagböcker, journaler och andra dylika anmärkningar, att under Pinogstdagarne i sist!l. Maji månad, eller från den 20:de till och med den 25:te var vinden jerat varierande af Nord, N. N. O. och N. O. samt Ostlig, och för någon gång eller några timmar under byvädret N. W. med ostadig väderlek, storm, snö och bagel, så att icke möjligt var för de sjöfarande, som ämpna sig Ostvart eller N. O. hvilket är rätta coursen, då man med farkosten står emellan Gottland och Öland och tänker sig till Finska viken eller Helsingforss, att medelst kryssning vinna något emot dessa vindar, förenade med hög brytande sjö och strömsättning, jemte det, att en och hvar förnuftig sjöfarande, som mötes af dessa kraftiga elementer, (såvida sig göra låter,) gerna söker beskydd och stoppning under le af land, för att, dels ej utsätta sig för den risque, som genom byväder och snötjocka i öppna hafvet äro att befara, dels för att ej blifva tvungen att länsa tillbaka den väg man tillryggalagt, hvarvid äfven får tilläggas, att personer, som äga den ringasle kännedom om sjöväsendet skola vid minsta granskning af de Sjö-Chartor, som sträcka sig från Gottland eller Landsort, kunna finna, att de seglare, som befinna sig i närheten af Nåttarön eller Landsort med de förut besagde vindar och amnar sig till Helsingforss, icke hafva hvarken god eller hjelplig vind, utan midt emot, (eller hvad man på sjön kallar stick i stäf) samt att man med en ostadig väderlek, helst med mindre fartyg, alltid söker beskydd och stoppning under land då sådant ctaår att kunna erhålla.