En aktieteckning blef i slutet af sistl. Aug månad härstädes öppnad för åvägabringande af en ångbåtskommunikation emellan Hufvudstaden och Sveriges norra orter, samt dessa orter sins emellan, Denna aktieteckning är nu för flera dagar sedan fullbordad, så att åtskilliga sednare anbud till teckning icke kunnat antagas. Bolaget hade sitt första sammanträde Lördagen den 17 i denna månad. En af fem Ledamöter, med tvenne suppleanter, bestående Direktion blef dervid vald, och beslutades åtskilliga förberedande åtgarder för utförandet af ifrågavarande företag, öfver hvars beskafzfenhet följande underrättelser erhullits: ängbåtsfarten är beräknad att körjas i Juli månad nästk. år. Till en början skall dertill begagnas ett nytt fartyg, kopparnagladt och förbultadt, med tvenne ångmaschiner, om tillsammans minst 60 hästars kraft. Kostnaden derföre är beråknad till omkring 56,000 R:dr B:ko. Aktiernas antal utgör 140 å 400 RB.dr hvardera. Förslagsvis är antaget, att fartyget skall på uppresan från Stockholm anlöpa Öregrund, Gefle, Söderhamn, Hudiksvall, Sundsvall, Hernösand och någon lamphg plats i norra ÅAngermaland till Umea, samt på nedresan från Umeå: Hernösand, Sundsvall, Hudiksvall eller Söderhamn , Gefle, Öregrund, till Stockholm. Passagerare -afgifterna från Stockholm till Umeå förmodas blifva: för en hytta med sängrum för 4 personer 60 R:dr; för plats i salong med sängrum 14 R:dr; för akterdäcks 6 B:dr ochför fördäcksplats 5 RB:dr, allt B:ko, och passagerare-afgifterna emellan öfriga orter, som anlöpas, bestämmas i förhållande härtill. J öfrigt är äfven beräknadt, att fartyget skall hvarje resa intaga fraktgods i förhållande till dess lastrum, af 15 ull 20 läster. (Statsiidn ingen.) FA