eiler mindre del eger rum, äfvensom då mera än en fjerdedel af lasten lossas, hvilket förhållande bör af Tullbetjeningen vid lossnings-tillfället utrönas af den skeppshandling, som utvisar fartygets drägtighet. — Fartyg, inhemskt l!er främmande, som i Svensk hamn intagit en del af sin laddning, må i annan Svensk hamn, der Sjötulls-kammare är, intaga fyllnad deri. På hvart och ett ställe erlägges tull för hvad lastadt blifvit; men skeppsumgälderne betalas till fullo endast på första inlastningsstället, derom bevis på passet meddelas. f 22. Skeppare vare skyldig att, på sätt SeglationsOrdningen stadgar, å märkrullan noga anteckna sitt förvåd af lifsmedel till mängd och beskaffenhet, vid den påföljd för uraktlåtenhet deraf, som högstberörde förordning bestämmer; och må det förråd, som för besättningens behof till begagnande om skeppsbord finnes nödigt, befrias från tull och andra afgifter i utlastningsorten. Till provision må, under sådana vilkor, jemväl kunna hänföras följande qvanliteter: Vin, Brännvin, Caffe och Risgryn, nemligen: För fartyg, kommande från Östersjön, eller till någon hamn i flalland samt Göteborgs och Bohus Län från Nordsjö-orter samt Holland, England och Franska IVestersjö-hamnarne: 3 kannor Vin, 2 kannor Brännvin, 2 skålp. Caffe och 3 skålp. Risgryn, räknadt på hvarje person af besättningens och passagerares antal; samt För far tyg, kommande från orter utom Östersjön, med undantag af nyssnämnda fart till Halland och Bohus Län: 5 kannor Vin, 4 kannor Bränvin, 4 skålp. Caffe och 6 skålp. Risgryn, på enahanda sätt beräknadt. Härvid bör för öfrigt iakttagas, att vin och bränvin icke mot hvart annat utbytes, så att den, som har minrdre af den ena, ej får för sådan brist mjuta ersättning . den andra varan, äfvensom att hvad af dessa och öfriga :nämnde proviant-artiklar öfverstiger en skeppares ofvanföre bestämda förråd i utlastningsorten skall det till införsel lofgfna owvilkorligen förtullas. Med det förbjudna förfares på sätt, angående dylikt gods finnes stadgadt. : Hyad af inrikes producerade, enligt utgående tullpaspasset, med fartyget bevisligen utforda provisions-varor öfverblifvit, må vid ankomsten tullfritt disponeras. Hvad af de öfriga medgifna provisions-förrådet icke under vistandet i Svensk hamn om bord användes, må, derest det ej till qvarblifvande förtullas, med fartyget ater utföras. f. 23. Nödigt förråd af lifsmedel för skepps-besättningar, antingen fartyget inlöper i Svensk hamn, eller lifsmedlen derifrån med skepps-båt hämtas, befrias från utförsels-tull och andra dermed förenade afgifter. Svenska fartyg få äfven till skepps-behof tullfritt invaga öfriga fornödenheter, som till skeppets behof, i mon af dess storlek. kunna anses oundgänglige, hvartill äfven må räknas 1 famn Wed, 1 tunna Tjära, en half tunna Beck, 2 st. Aroch 4 st. Spak-ämnen för hvarje 20 laster af fartygets drägtighet och derunder. Främmande fartyg må deremot ej eller till skeppsbehof intaga sådane förnödenheter utan erlaggande af derför belöpande tullafgifter. 24. På det Skeppare och Besättningar å Svenska Cravel-fartyg, större eller mindre, må komma till säkert åtnjutande af den föring, som uti K. Maj:ts år 1748 -.utfardade Reglemente, dem till uppmuntran blifvit tillagd, har K. M:t i nåder förordnat, att Skeppare och Besättning, antingen något eller intet inkommande gods under föring varder angifvet, skola vid den Sjötullskammare, der lossning sker, af den tull, som för fartygets medbragte last inflyter, mot behörigt qvitto, erhålla dess föring, utgörande vid fart från Ostersjön: för en Skeppare En RB.dr 16 sk., för en styrman 28 sk., och för de öfrige af Besättningen så väl som gossar, hvardera 21 sk.: från Nordsjön och de i Canalen belägne örter, Holland, England, Frankrike samt Spanien och Portugal för en Skeppare Sju R:dr 9 sk.; för en Styrman Tre R:dr 28 sk. och för det öfriga Skeppsfolket, hvarje person, Två R:dr 42 sk., samt från Medelhafvet och Levanten: Skepparen Nio R:dr, Styrmannen Fyra R:dr 24 sk., och för hvardera af den öfriga Besättningen Tre R:dr 28 sk., allt Svenskt Banko; men, här anl: ända antingen med barlast, eller från Pomern och Wismar, endast med Spannmål och Ull, bestås Skeppare och Besättning, efter förra vanligheten, ej någou föring, från hvilken förmon äfven inhemska, på klink byggda, samt utländska fartyg äro uteslutna. Skeppare, som kommer från Medelhafvet, men tillika intagit last uti Vestersjöhamnar, njute Medelländsk föring, när tullen för de från Medelhafvet i Svenskt helfritt fartyg medbragta varor stiger, till en fjerdedel af tullbeloppet för de varor, som annorstädes blifvit inlastada MWVid ett annat förhållande hectåc andact den min