Article Image
lagsstämma, erbjödo Aktieägare i det redan färdiga fartyget Amiral v. Platen subskribenterne för det tillämnade andra, att sluta sig till dem uti ett gemensamt Bolag under en styrelse, och att beräkna denna förening allt från början, emot en utdelning till det förstnämnde Bolagets intressenter i ett för allt af io procent å deras Aktiekapital, R:dr 33,000 Banko, för hvilket belopp Ång-paketfartyget Amiral v. Platen i dess nuvarande fullbordade skick, och inberäknadt ett inventarium af omkring 150 famnar ved till nästa års resor nu skuldfritt äges. Efter den erfarenhet, som blifvit vunnen under den gjorda höstresan på Götheborg, är detta fartyg med sitt vid Motala tillverkade machineri af tvenne gånger sexton hästars kraft, måbända det bästa, som hittills åstadkommits i Sverige, och utländske sakkunnige personer, hvilke sett detsamma, hafva tillagt, fika godt med hittills kände utrikes förfärdigade, och det ofvannämnde kostnadsbelopp, jämfördt med andra ångfartyg, snarare lågt än högt; detta är desto mera tillfredsställande, som både fartygs och machineriets konstruktion till form och storlek har måst inskränkas efter Trollhätte slussverks trånga dimensioner; machineriet till andra fartyget kommer ock företrädesvis att beställas vid Motala verkstad, och bestyret dermed, äfvensom anskaffande af sjelfva fartyget, uppdrogs nu af öfrige närvarande Bolagsmän, åt desamme herrar, KommendörKapten Sydow, KommerceRådet Santesson och Grosshandlaren Hedberg, hvilka hittills utgjort Bolagets för Ångfartyget Amiral v. Platen, Direktion. Under aktieteckningen till det andra fartyget hafva flera yttrat särskilt hog att intressera om ett eller annat ytterligare ångfartyg, åtföljdt af några däckade pråmar till godsförning på kanalvägen, så väl emellan Stockholm och Götheborg, som öfrige orter invid denna farled; utvecklingen af denna goda id torde dock till en del bero på utgången af så väl tillstundande val af Direktion för Götha kanal och Motala verkstad, som af den vid riksdagen väckte motion att möjliggöra en snar ombyggnad af Trollhätte kanal, äfvensom härpå kommer att inverka ordnandet för nästkommande år af Ångfartyget Sleipners resor på sjön Wenern, och om det till kompletterande af ångbogseringskedjan ännu felande Ångfartyg i norra ändan af Götha elf ej längre kommer att saknas. nn ERA REA RARE EE RER EE

8 december 1834, sida 2

Thumbnail