M ra särdeles förändring i de förhållanden uti penningehandeln, som kunna medföra någon verkan på kursens ställning. Så väl exporten som importen för året äro till det mesta då redan förbi, och vexelbehofvet och tillgången kunna således i sjelfva verket under tiden ieke derigenom undergå någon förändring. Men månpe det kunde skada, alt afvak!a, hvad resultater de båda nmånaderne komme att visa, efter det starka och hastiga fall af kursen som nu ägt rum? I intetdera fallet Kunna dessutom de definitiva besluten om alla de åtgärder, som nödvändigt måste vidtagas 1 sammanhang med utvexlingen, vara fattade före den tid, då det kommande årets handelsrörelse begynner; och den verkan, som riksdagsopintionerna derpå kunna utöfva, blir derföre i båda fallen densamma. ooI nyss snämde båda hänseenden synas derföre skälen för och emot ungefär bi alansera hvaraudra. Den tredje omständigheten, eller längden af Rikets Ständers sammanvaro, är i och för sig sjelf ett nog vigtigt kapitel för alt fordra ett allvarligt bi grundande. vc med skäl ledsnat vid Riksdagarnas nslan af de ringa fördelar det rönt ES och allt hvad som kan göras till deras förkortande blir tvifvelsutan en dyrbar skänk för nationen. Skall detta ändamål vinnas genom Ständernas sammanrträdande i November? Vi tre, at denna fråga med någorlunda säkerhet kan besvaras nekande. Man måste vara föga bekant med hela vårt under reparation stående statsskick, om man ett ögonblick kan sätta tro till den föreställningen, att en Riksdag i Sverige hädanefter, ännu på långliga tider, kan slutas på betydligt kortare tid än ett år, så vida den ej afbrytes af Konungen, Det är icke massan af 1000 a 1200 enskilta motioner, som ensam lemnar anledning till detta yttrande; icke heller endast representationens fyrdelning, ehuru myeket den ock bidrager att fördröja ärenderna; utan mängden och den utomordentliga vigten, ull och med af de mål ensamt, som nu äre att förvänta ifrån Regeringen. Har icke en Skaltjemkningskomite blifvit nedsatt, hvars arbete, så djupt ingripande u!i äganderättsförhållandea och den allmänna hushållningen, hurudaot det än må vara, skall föreläggas Rikets Ständer? Fordrav icke finansregleringen en fullständig granskning och i vissa delar omarbetning ar vårt bankväsende och våra låneanstalter? Kräfva icke tullagarne en vida större och mera detaljerad uppmärksamhet, för att uvodvisa förra misstag och dela rättvist mellan konsumentens rätt och näringsidkarens? Och ändtligen, är icke, enligt Kongl. Maj:ts förut lemnade yttrande, det nya lagförslaget att vänta, hbvilket ensamt kan gifva SySse sättning åt flera Riksdazar? Se der, som vi förmoda, åskilliga proble, hvilka det icke är ögonblickets verk att utan att tala om alia de reformer, efter hvilka folket trängtar 1 sjelfva den or ganiska ammansättningen af dess konstituti onella och epresentativa förhållanden , och hvilka fosterandsvännen nu mera ogerna än nås zonsin skulle ;e förbigångna med tystnåd. Hura vill. man Jå tä aka sig möjligheten deraf, att den nu inta ndande Pikoedagsen oka!l born Aa Clataa haga dNN ———— NN MV VN