Article Image
gare fördel 1 afseende på närvarande synpunkt eller Lärares anskaffande, att nemlig:n sådane unge män, som möjligtvis cga de egenskaper vi fordra, kunna, innan de bestämma sin håg såsom sökande, i desse skolans förhandlingar finra upplysningar om saker och personer, hvarefter de dels få tillfälle på förhand pröfva sig sielfve, dels rigtigare bedömma huruvida de kunna bli belåtne eller icke. Det är sagdt och i vwisst alsecnde onekeligen sannt, att saknaden af alla and:a materiella motiver för sökande till Billska skolan, än lönen och Bolagets eventue!la förmåga och vilja alt bestå serskildte belöningar eller pentioner, motverkar i betydlig mån böjelsen hos skicklige män att här engagera sig; men fråI boj ga blir i alla fall, om det skulle vara fö: månligt, i fall det vore möjligt, att genom an-. skaffad rättighet för Larare att beräkna tjensteår vid denna, såsom vid flera andra publika skolor, öka motiverne. Jag måste bekänna att jag icke tror det. Jag vågar hoppas att de högsta Styresmännen af våra publika verk en gång skola inse, att deras styrka icke är ökad genom befordringsrätten till Prästka!l. Naturligtvis ökas qvantiteten af de sökande, men qualhteten deremot måste bli mera dubiös, när tillfället till ekonomiska beräkningar ovilkorligen måste i större proportion framkalla egennyttan och intrigs-andan på bekostnad af det verkliga nitet, och approppriata dugligheten till Lärare. Jag tror att löner och emolumenter i allmävhet, väl, under samhällets nuvarande skick, är till en viss grad en eonditio sine qua non, betraktade såsom motiv för att åtaga sig befattning, men alldeles icke alt det är det enda eller väsendligs!e, aldraminst när fråga är om alt åtaga sis barns uppfostran, dervid en moralisk lyftning wil en ädlare grad af förnöjelse, än den som genom rikedomar kan vinnas, ovilkorligen måste ligga till grund. Den som icke theoretice erkänner rigtigheten häraf, måste likväl medgifva, att exempel finnas på Skollärare, hvars lyckade bemödanden och förkärlek för sitt kall qvarhålla dem hos Barnen, äfven sedan yttre omständigheter beredt dem tillfälle att undandraga sig dervid åtföljande mödor och bekymmer; och om sådane exempel än äro sällsynte att träffa, så äro vi Likväl lycklige nog att kunna inbjuda dem att få se ett här. Står skolan ännu några år, så hoppas vi kun: na framvisa flera, och då vilja vi trotsa de publika Skolorne att mäta sig 1efecten med oss, som hufvudsakligen till framkallande af duglige lärare påräkna icke ekonomiska utan rent moraliska, sympathetiska motiver — desamme som till hela sällskapets tillvaro och bestånd äro de egentliga och verksammaste driffjedrarne. Med den anmärkning att äfven i detta afseende det icke är rimligt, det Allmänheten skulle vara missnöjd med skolan, om den rigtigt kände förhållandet förr och nu, slutar jag analysen, om hvad det omtalade klandrei reke kan vara. Finnes nu ingenting väsendtligt af mig öfverhoppadt eller grofva flagor

9 april 1832, sida 7

Thumbnail