således; äfven våra dden ordna sig. efter vårt hjertas beskaffenhet i den stund vi bedje.? 5:te Hufvudst 4 Fr. Hvarigerom afbildas it Nattvardea en menniskostadfästelse i Christendomen? Genom brödet och vinet. På samma sätt som vårt lekamliga lif får näring och styrka af mat och dryck; så näres och styrkes äfven vårt andeliga lif genom Je-su inneboende i våra hjertan. 13 Fr. Ilurudan var Jesu mening med d. Heliga Nattvardens instiftelseord? Liksom, uti Nattvarden, brödet bröts och vinet utgöts, så skulle Hans lekamen offras och Hans blod rinna, till vår återlösninog från synden och vår försoning med Gud. Och liksom brödet och vinet, genom äta nde och drickande, på det närmaste förenas med menniskan, så skulle ock Jesus, oaktadt sin död och fortgång, vara oskiljaktig från. de sina och i dem lefva. 31. Fr, Huru upplifvas vår kärlek i den. Heliga Nattvarden? När vi der besinoe , huru vi alle behöfve och äge samma Frälsare, och att flan lefvat, lidit och dött för oss alla; så måste vi känna oss innerligt, heligt och lycksaligt förenade både med fHonom. ock med hvarandra, i en och samma andeliga lekamen, hvars bufvud IHan är. 32. Fr. Huru kallas Nattvarden derföre med. allt skäl? Communion: eller föreningsbandet emellan Jesus och Hans vänner, samt emellan dessa. inbördes, Läsaren finner häraf huru Författaren med den skarpsinnighet som är honom. så egen lemnat en förklaring af våra symboliska läror, som med den största renlärvighet förena ett ljus och klarbet för tankan, hvil. ken måste bidraga att öka undervisningens: inflytande och verkan: på det unga hjertats böjelser. Författaren har härigenom i em icke ringa mån bidragit till lösningen ef sjelfva reformationens bhufvudiproblem, att icke göra den religiösa känslan. beroende eodast af en blind: tro, som så lätt skakas if tviflets inkast, uten äfven gifva förnuftets och. tankans. forskningsbegär sin rätt, bvar— förutan en kefvande öfvertygelse om en högre bestämmelse och våra. andeliga behbof svårligen stå att vinna. Den: berättelse: som; circulenmat att Författan