tiations-läran i sin helhet här saknas. Denna brist i undervisningen har Hv W. sökt uti-sin grammatik afhjelpå efter en mindre besvärlig och konstig method, i det att siffer-vokalerna blifva substituerade af serskildta olika stilar. efter gifven paralel, hvarigenom ordens uttal återgifves på vårt språk sådant det efter Engelska beskrifningen skall uttalas. Tillämpningen af denna method finnes uti bifogade öfningar lämpade efter Engelska pronuntiations-böcker och orden betecknade med anvisning till reglorna, hvilka äro ställda i alfabetisk ordning för att finna ordens uttal. Äfven förekommer såsom nytt, att syntaxis blifvit afhandlad efter reglor jemte öfningar, såsom det i andra språks grammatikor är brukligt. Flere nya uppsatser förekomma äfven, angående det grannlaga bruket af prepositioner vid verba och adjectiva. Det är svårt att på förhand yttra sig huru en ny method skall lyckas; men Walkers method, ehuru den i början kräfver någon ledning af en lärare, har långe vavit berömd och bepröfvad; och de tecken af olika stilar, hvilka Grammatikans Författare substitnuerat för de olika ljud-böjningarna, böra icke orsaka någon otydlighet, då de icke äro många till antalet, endast Lärjungen genast vid början göres förtrolig med deras olika betydelse.