Article Image
Ir Or ir J f1 Skolorna, alvensom nagra nya ha under: framl. året blifvit upprättade. Den år 1525, på H. K. H. Kron-Prinsens befallning, organiserade Yexelundervisnings-Skolan i Christiania, som var ställd under GarnisonsSkol-Direktionen, men i anseende till brist på passande lokal måste någon tid hvila, bar nu åter, med ökad framgång och med nya af Regeringen bestämda fonder, blifvit satt i fullkomlig verksamhet, och fortfar att njuta allmänhetens förtroende. De underrättelser, Direktionen har att meddela Sällskapet om Vexelundervisningens framsteg 1 andra Jänder, äro hermtade uv Brittiska och utländska Skol-Sällskapets 24:de uårsberittelse, alsilven i Maji månad förlidet år. Början af denna berättelse göres med tillkännagifvande af en under året ytterligare förvärfvad visshet om vigten och nyttan af den i Bourough-Road stiftade Central-Skolan för barn af båda könen. Denna är den egentliga bildningsskolan för Lärare, som derifrån utgå så väl till provinserna, som till främmande länder Och verldsdelar. Man har antagit som grundsats, att ej uteslutande använda en enda bestående och oförändrad metod för undervisningen, utan att, med bibehållen karakter af Vexelundervisning, använda i detaljerna de olika slag af metoder, som för hufvuadändamålet, eller folkundervisningen, kunna anses mest tjenliga. I sammanhang härmed har man mer och mer kommit till den öfvertygelse, att systemet, i sin vigtiga utöfning, ingalunda bör vara en mekanik, som hvar och e en, inölvad i vissa färdis sheter, kan, efter bestämda oeh alltid lika gällande reglor, med full framgång sätta 1 rörelse. Man anser GCentral-Skolan blott så vida motsvara sin bestämmelse, som densamma, jemte metodens förbättring, så väl i barnens undervisning, som i bildandet af Lärare, ytterst afser en högre moralisk och intellektuel utveckling. Fortskvodandet till detta mål beror betydligt af Lärarnes subjektiva skicklighet och allvar. dristen på skickliga Lärare har under det förflutna åäret mera än någonsin förut varit kännbar, ) och blifver det ännu mera, i den mån skolornas antal inom England förökas, och nya Skolor, genom Britiska Skol-Sällskapets och Missions-samfundets föranstaltande, så väl i Europa, som i andra verldsdelarv stiftas. Af omkring 60 Vexelundervisnings-Skolor, som för närvarande finnas i London och dess grannskap, hafva rapporter för året blifvit till Sällskapet aflemnade endast från 13 skolor, hvilka besöktes af 2177 barn af båda könen, oberäknad Cen-! tralskolan, som efter vanlighelen emottagit 500 Gossar och 300 Flickor. I egentliga England hafva, efter de underrättelser Sällskapet blifvit meddelade, 8 nya sko-j lor under året blifvit stiftade. För sam: i fäldt innanoc ch minnesl: äsning nyttjas i en j 1 I FS 1 NN —-—--—-—KÅK —-—-——Å i. iv0001cccc:8E8E-E—— —ro—.lmv— ——O-—1-.---0— — — -— — ———— Z ? X X 2XX 4 -2 22 -X-X— -— —X X—— rvmveöme TT Fri SeIsk trrajumatig, alvelsom I sctogrdu, Ut sednare, dels efter kort och kartor, dels et ter ritning eller muntligt föredrag. Fen klasser njuta undervisning 1 praktisk geo metri, mälning af ytor och solida figurer två klasser i elementär Algebra, två 1 qva dratiska Eqvationer, och vissa lärjungar 1 Astronomien, allt efter Bonnycastles och Blands läroböcker. Åt en och annan klass meddelas kännedom i Naturalhistorien , till den grad, att Lärjungarne t. ex. deskriptift känna 300 species al djur. Alla klasserna öfvas hvarje dag 1 moedersmålets ortografi och provunciation, genom hvilken öfning man anser sig säkrast kunna dana pålitliga Monilörer för innanläsningen. På andra ställen har man dels sökt förbättringar i metoden, dels förökat undervisnings-ämnena och föremålen för barnens verksamhet. Så har man t. ex. i York försökt alt bringa undervisningssältet till ett slags likhet med det sokratiska: i Lyodfield och Brighton tysselsatt barnen med flerfaldiga slags handarbeten, hvarigenom de ägt en nyttig g på lediga stunder, och skolorna, oaktadt belöningar blifvit tilldelade de skickligaste och (litigaste bland de unga arbetarne, vunnit icke obetydliga Mtiils skott i deras kassor, Sällskapet tror sig i allmänhet ega anledning att. glädja sig öfver vexelundervisningens Tramgång och den nyita densamma beredt Fäderneslandet , hvilka båda ändamål i en icke obetydlig mån blifvit beforärade genom den tillsyn och uppmärksamhet, som många af Sällskapets sysselsättning Ledamöter, genom ofta förnyade besök i skolorna, lemnat åt undervispingens gåns. Likväl finnes ännu inuti landet hela distvikter, der största delen af allmogen alldeles icke kan läsa i bok. v För folkbildningen i Irland har under loppet af de sednare åren, genom årliga anslag af Parlamentet, genom sammanskott af åtskilliga korporationer och enskiltas betydliga bidrag, mera blifvit gjordt, än i någon annan del af brittiska Monarkienv. Märkvärdig är den samhällighet, hvarimed alla Folkklasser utan partianda, 1 religiöst eller politiskt hänseende, förenat sig 1 de allvarligaste bemödanden för detta vigtiga ändamål. Af olika trosbekännare anses läsning af bibeln och kännedomen af dess innehäll, utan alla utläggningar, vara det vigtigaste kunskapsämne i Skolorna. Trenne samfund hafva i London blifvit stiftade för ett verksamt befordrande at Folkuudervvisningen i frland, genom hvilka 1781 nya skolor blifvit stiftade, I Skottland hafva Socken -Skollärarnes löner, genom Parlamemets beslut, nyligen blifvit icke obetydligt ökade, I Ed iubur: oh, Aberdeen och Eigin fimnas de betydligaste Vexelundervisningsskolor på fasta landet, i hvilka man är omtänkt på förökande af läroämnen och läro-kurser. I SA ottska Hög an , 4 0 se

14 maj 1831, sida 2

Thumbnail