sigt för de nyfödde förhoppningarne. Men när tragedien allvarsamt återpeglar det framfarna rörer sig komiken glättigt bestraffande det närvarande med åtlöjets gissel. Den behöfver yttre och inre kontraster för att begränsa sina skapelser, gifva dem håll5 ving och liflighet, Vår närmaste tid är väl mycket färglös i jemförelse med det förflutna Seklets, ty seder och conyvenans bortslipa de i ögonen fallande olikheterne mer och mer. Dock finnas ännu många komiska situationer, för den som har sinve att uppfatta och förmåga att framställa dem. Här tröffar likväl den nye TheaterDirektören den första stötestenen, som måste sätta hans mod på ett hårdt prof. Den komiska dikten har väl 30 till 50 års tid tillbaka till fält och spelrum; men det är dock förnämligast den närvarande tiden som är föremålet för den komiske Författarens behandling. Man är här genast inne på Considerationernas och den goda tonens? område; och ve den som här vågar nyltja en alltför bjert och sann pensel! Den företrädesvis så kallade högre komiken, är likväl mera allmän; och dess Mästerstycken kunna, till och med bibehålla sig i sekler. I hela denna vitter hetsgrens bearbetande för Theatern har dock , besynnerligt nog hos oss rådt den största tröghet. Vi kunna icke erinra oss någon inhemsk, ännu ej på Theatern gifven som skulle kunna förtjena att uppföras, mer än kanske Lidners Ändteligen blef en Poet lycklig hvilken med sina flere löjliga och ur Stockholmslifvet hemtade situationer synes böra föredragas flere under de förra Styrelserna framhafde efterpjeser. Öfver anledningen till denna totala brist på komedier torde vi få tillfälle yttra några ord i en serskild uppsats. (Forts. från N:o 34.) j RER ARE NN SES SEA se MISSA — NN