VÄ ERe BER IE RR SR IE oo STR huntad AS RR VF VE ture till Die Burg Falkenstein af Grund. Denne Tonsättare, en Bror till Fru Beer, har gjort sig fördelaktigt känd genom flera solida och förtjenstfulla compositioner. Den ifrågavarande Ouverturen, grundad på klar: a och vackra motiver, är en redbar harmonisk be-arbetning, med rik och kraftfull instrumentering. Arian till samma pjes har äfven förtienstz; men beräknad den sceniska effecten, och saknande detta stöd, kan den i Concertsalen ej röna lika framgång som på Theatern. Fru Enbom hvilken utförde den, tycktes ej ha tillegnat sig dess anda. Man saknade detta Con grazia, detta Con anima, som utgör en så väsentlig del af sångkonsten, och hvarförutan äfven den vackr aste röst blir betydningslös. Några toner angaf fru Enbom med cn art af råhet, och några passager med för mycken obestämdhet. Att hon i dessa dagar haft en role af stor omfaltning att instudera, neml. Armidas i Gerusalemme tiberata, bör visserligen gifva anledning till ett öfverseende omdöme för detta tälfälle; men en af naturen så rikt begåfvad sångerska bör ej misstycka att man i allt fall gör henne uppmärksam på de fel som konsten fordrar att undanrödja och på egenskaper som för henne ännu återstå att vinna. — En Concert förViolin af Kallivoda, på themer ur Wattendragaren, uppfördes af Hr Beer. Författaren har förstsedan kort tid här blifvit känd; men är en ny bekantskap af intagande och gladt lynne, som man gerna skall terse. Med denna karakter förenar compositören hållning, ren stil och om vi så få uttrycka oss, en vacker färgskiftning. De omniäimnde Themerna blefvo först hörbara i RBondon. Den första utgjordes af den karakteristiska Soldat-chören, sammanväfd med flera genialiska motiver, hvarpå denna. 4) , utmärkta Opera är så rik. — Fr Beers utmärkta talang som Violin-spelare är känd för agiliteten af hans stråke, och elden i hans expression. Det gifves likväl i konstnärs-lifvet mer och mindre lyckliga ögonblick, och måhända att under utlöringen af första allegron, det förra ej var för handen. Fru Beer utförde adagio och Rondo ur en concert för pianoforte af Hummel. Hennes säkra och artistiska utföring af denna chromatiska composition lemnade föga någon önskan öfrig. Den dystra karakteren af H-moll i hvilken dennua concert är skrifven, och som en ryktbar konstdomare kallat resignationens, anslår likväl åböraren: mindre angenämt, om än dess stonr RR rr